Jan Hospes

Keatsbrothers! All it takes is balls!!!

11701103_993477437351106_3533796192179396907_n_400_01Opeens waren ze daar: de Keatsbrothers! Een groep enthousiastelingen die een nieuw, fris en stoer geluid door de kaatswereld lieten gaan. Maar waar komt deze beweging vandaan? En wie zijn de initiatiefnemers? De Van Wad tot Stad PC Krant legde contact en kwam meer te weten.


Oprichters
Het begon allemaal in januari 2014 met een gesprek tussen topkaatser Cornelis Terpstra en kaatsliefhebber Jan Bles in Café De Stee in Leeuwarden. Terpstra had een geweldig kaatsjaar achter de rug maar wilde meer. Samen met z’n kaatsmaten Herman Sprik en Tjisse Steenstra wilde Terpstra naar een nóg hoger niveau. Om die stap te kunnen maken dienden een aantal zaken professioneler te worden aangepakt, zo besefte hij. En dus had hij kaatsliefhebber Jan Bles benaderd met de vraag of die mee wilde werken aan het opzetten van zo’n professioneel team. Bles was meteen enthousiast. De mannen besloten om samen te gaan zitten en onder het genot van een drankje te brainstormen over hoe de zaken aan te pakken.  In De Stee dus.
Al snel spraken Bles en Terpstra tijdens die brainstormsessie over meer dan alleen maar een 10560454_345750915573668_2845301073493069151_o_400kaatsteam. Ze kwamen tot de conclusie dat de kaatssport wat miste. Ze kon wel wat meer ‘smoel’ gebruiken. Het was nu somtijds wat suf, terwijl de sport an sich stoer genoeg was. Een stoerder karakter van de sport, was beider overtuiging, zou kunnen bijdragen aan het behouden van de jongeren voor de sport. Want die haakten nu te snel af. Al snel kwam het idee opborrelen dat er een merk, een community moest komen dat het imago van het kaatsen een boost kon geven. De vergelijking met het wind- en kitesurfen werd al snel gemaakt. Terpstra: “Als een kiter klaar is met z’n sport dan trekt die kleding aan waaraan je kunt zien dat hij een surfer is.  Kleding van Brunotti bijvoorbeeld, om maar een merk te noemen. Hij laat daarmee zien dat hij trots is op z’n sport. Dat kan bij het kaatsen ook. Dit gebeurt nu nog niet. De schaatsers doen het tegenwoordig trouwens ook zo. Bij Beslist bijvoorbeeld.”  

Naam
Er moest een naam bedacht worden voor de community. Al snel rolde de naam Keatsbrotherslogo_keatsbrothers_zwwdef_400 over de tongen. Voor iedereen was het al vrij snel duidelijk dat dit de naam moest gaan worden. Een stoere vrijbuitersnaam met internationale allure. Zo werden ook de one wall- en de zachte bal-kaatsers aangesproken. Want, laat dat duidelijk zijn: Keatsbrothers is er voor iedereen!  Is dus meer dan alleen een kaatsteam.

Visie
In het kort komt het er op neer dat Keatsbrothers staat voor: jezelf zijn! Álles uit jezelf én de ander halen, én daar plezier aan beleven. In de breedste zin van het woord. Dus kaatsen is als het ware een middel om jezelf te ontwikkelen. Als kaatser, als teamgenoot, als collega en, misschien wel het belangrijkste, als mens.  

Sponsoren
Voor het opzetten van een merk is geld nodig  en dus werden er meerdere partijen gezocht die zich wilden committeren aan de Keatsbrothers. Die zich konden vinden in de filosofie van de Keatsbrothers. En het moesten liefhebbers zijn want hun eigennaam zou niet op het kaatstenue komen te staan. Jan Bles: “Nee, dat was vanaf het begin duidelijk. Geen sponsornamen op het tenue. Keatsbrothers hanteert wat dat betreft een ‘no-logo-policy’. Je stapt in de Keatsbrothers omdat je een liefhebber van het kaatsen bent en omdat mee wilt werken aan een nieuw, fris en positief geluid in de kaatswereld. Daarbij valt een kerstboom aan logo’s niet meer op. img_20150803_165741_400_01Keatsbrothers is het merk. Dat spreekt de jeugd ook veel meer aan. Hoewel sponsoren natuurlijk wel genoemd mogen worden, daar is niks mis mee.” 
In Bles Dairies, Okkinga Communicatie, Auto Synyco  en De Walrus werden de sponsoren gevonden die zich wel konden vinden in deze no-logo-policy. En zo groeiden de mogelijkheden om leuke Keatsbrothers-acties en -activiteiten te gaan organiseren.



Keatsbrothers-acties.
Jan Hospes, trainer van de Keatsbrothers: “We wilden beginnen met een keatsvolleytoernooi op het strand van Makkum. Gewoon twintig  netjes opzetten, een dj, een kampvuur, muziek na de tijd, coronaatjes en een barbecue en ongelofelijk veel mensen. Gewoon een gezellige avond maken. Prachtig, toch?! We hadden er zó’n zin in, man.  De vergunningen waren al rond. Maar door dat gedoe met die handschoen van Cornelis moesten we het project cancelen. Er ging zoveel energie verloren aan die handschoenkwestie dat alle resterende energie naar het sportieve aspect van de Keatsbrothers moest gaan. De organisatie van zo’n groot toernooi zou teveel zijn geweest. Zonde, want het was geweldig mooi evenement geworden. Misschien volgend jaar.”
Het keatsvolleytoernooi is misschien niet doorgegaan maar toch weten de Keatsbrothers de aandacht op hun gericht. En dat komt met name door de actieve Facebook-interactie met de kaatsliefhebbers en de Keatsbrothers-bus. Nu al een begrip in de kaatswereld.
11705272_725483530907115_3117096778232610502_n_400Hospes: “Ja, die bus is een hit! Haha! ’t Is ook gewoon een vét ding! Het is een oud-ambulance die vroeger dienst deed in het Duitse leger. Hij is van Cornelis. Op een gegeven moment kwamen hij en Jan Bles op het idee dat die bus wel gespoten kon worden. Zodat die kon fungeren als een soort promotiebus. Er werd een contest uitgeschreven op Facebook: het vetste ontwerp zou de opdracht krijgen. Er kwamen érg veel inzendingen binnen. Echt niet normaal!  Hele mooie ook. Maar Marcus Wedman uit Drachten kwam volgens ons uiteindelijk met het mooiste ontwerp en hij heeft de opdracht gekregen. En Marcus heeft het geweldig gedaan. Met name het Keatsbrothers-logo is er ongelofelijk mooi op gekomen. Dat springt er uit. We gebruiken de bus nu zo dat mensen er mee op de foto kunnen gaan. Die foto kunnen ze uploaden naar de Keatsbrothers-Facebookpagina of mailen naar keatsbrothers@hotmail.com. De mooiste inzendingen ontvangen dan een mooi Keatsbrothers-shirt!”  Met een glimlach: ”De eerste shirts zijn al uitgereikt!”


Sportief uithangbord
Het kwam al even ter sprake: de handschoenenkwestie met in de hoofdrol Cornelis Terpstra. Een zwarte periode in het nog korte bestaan van de Keatsbrothers. Johan Tuinstra, sponsor van de Keatsbrothers: “Kijk, als merk heb je gewoon een uithangbord nodig. In dit geval een sportief uithangbord. Voor ons maakte Cornelis onderdeel uit van dat uithangbord. Hij gaf de brothers ‘smoel’. En door toedoen van de KNKB konden wij ons merk niet optimaal promoten. De rechter was duidelijk: Cornelis kan z’n handschoen halen bij Scheepvaart én bij Triemstra. De bond heeft10929976_635509626582352_5493772205543009776_n_400 de zaak ook als zodanig verdedigd. Als de praktijk dan niet zo blijkt te zijn, dan moet er toch een andere oplossing komen? Nou, daar kan ik kort over zijn. Elke door ons aangedragen oplossing is door de bond van tafel geveegd. En dat is echt zonde, want zo heeft de bond zichzelf, het kaatsen, de Keatsbrothers en de kaatsliefhebbers te pakken. Want veel toeschouwers zagen Cornelis natuurlijk graag kaatsen. Getuige ook de vele steunbetuigingen die we hebben ontvangen na z’n bekendmaking om te stoppen. Dat de bond op haar website dan zegt dat ze het besluit van Cornelis betreuren, daar kan ik dan helemaal niks mee en vind ik echt abject. Dat is een mooi voorbeeld van je verantwoordelijkheid niet nemen. Gelukkig hebben we het verlies van Cornelis op kunnen vangen met Marten Feenstra, en hij doet het geweldig, maar de wijze waarop dit tot stand is gekomen verdient geen schoonheidsprijs. Ik zou in ieder geval nooit op deze wijze handel doen.”  Jan Bles: Ik sluit me hier vol-le-dig bij aan. Zo ga je niet met een sieraad voor de kaatssport om.”


 


Social Media
Waar Keatsbrothers zich met name in onderscheidt ten opzichte van andere kaatsteams is het contact met de kaatsfans via social media. En dan met name hun Facebook-pagina. Jan Hospes: “Het is bijna niet te doen, joh. We hebben er een dagtaak aan, haha! We hebben op dit moment 723 likes op de pagina en dit aantal groeit met de dag. De meeste reacties krijgen we op de socialmediabus-foto’s en op de trainingsfilmpjes die we plaatsen. De meeste filmpjes zijn bijvoorbeeld al twaalfhonderd keer bekeken.  Dat kunnen we checken via Facebook-paginabeheer. Met de filmpjes willen we de jeugd inspireren. Laten zien wat er voor nodig is om op het hoogste niveau te komen én te blijven. Ik wilde vroeger ook alles te weten komen over Gerben Okkinga, Johannes van Dijk en alle andere toppers. Hoe ze als mens waren, wat hun techniek was en hoe ze trainden. Maar ja, toen had je alleen een WisIn die één keer in de maand uitkwam. Nu kunnen we al die nieuwgierige jongeren, als daar tijd voor is, van informatie voorzien.  Ze mogen ook vragen stellen, antwoorden wij wel weer. Doen we graag.”  

https://www.facebook.com/448725451927438/videos/vb.448725451927438/689329301200384/?type=2&theater


De toekomst?
Als er gevraagd wordt naar de toekomst van de Keatsbrothers ontstaat er ter plekke weer een brainstormsessie. Een jeugdkaatsschool onder de naam Keatsbrothers jr., Keatssisters, One Wall, Zachte Bal, een keatsvolleytoernooi dat er tóch nog moet komen, kleding, caps, rugtassen, Twitter, Instagram. “Er zijn nog veel vlakken waarop we onszelf kunnen verbeteren en waarmee we het kaatsen leuker kunnen maken. Voor ons en voor de jeugd! “ aldus Jan Bles. “No worries, we zijn er nog wel even!”


keatssisters_400
Voor meer informatie kun je terecht op de Facebookpagina van de Keatsbrothers.
Link: https://www.facebook.com/pages/Keatsbrothers/448725451927438?fref=ts


The brothers
Sportief uithangbord: Tjisse Steenstra, Herman Sprik, Marten Feenstra, Cornelis Terpstra, Frederik van der Meij, Louwrents Reitsma, Folkert van der Wei, Allard Hoekstra en Jan Hospes (trainer).  
Sponsoren: Henk Bles (Bles Dairies),  Jan Bles, Gerben Okkinga (Okkinga Communicatie), Johan Tuinstra (Auto Synyco) en Bas Hollenberg (De Walrus).


 


 


 

Meer schrijfwerk

Share |